Archivo del blog

martes, 3 de julio de 2018

TRASCENDENT? Trascendencia.




NO ÉS POSSIBLE EXPRESAR EL TRASCENDENT

Aquests diumenges la litúrgia ens situa en esdeveniments difícils d’entendre i el leccionari no ens hi ajuda.  Avui celebrem la festa de la Santíssima Trinitat: un Déu que està al cel, un Fill que torna al Pare i l’amor que hi ha entre els dos, que és l’Amor per definició, i és l’Esperit diví que ens inspira i ens ajuda. Això és la Trinitat: la realitat externa d’un Déu únic.

Els evangelistes van utilitzar conceptes del seu temps, amb un llenguatge ple de simbolismes i analogies per explicar una realitat transcendent que queda fora de l’abast dels nostres sentits. Llegir literalment que la resurrecció va ser el tercer dia, que l’ascenció al cel va ser als quaranta i que l’Esperit va baixat als cinquanta; i que la trobada del ressuscitat amb els apòstols va ser a Galilea (segons Mateu) o a Jerusalem (segons Lluc) és situar en el temps i l’espai els fets que ens aporten el missatge de Jesus.

Però això no vol dir que siguin esdeveniments inventats. Només que tots ells formen part d’una Única Realitat. I, és aquesta única realitat intangible, no temporal, no localitzable, la que cal tractar de descobrir per a que tingui també en nosaltres la mateixa eficàcia transformadora que van tenir amb els primers cristians. És el fet de situar-los a un temps i espai concrets el que es secundari. (cf. Fray Marcos – Fe adulta)

...



Amb relació a les veritats de la fe, és una cosa molt important explicar-les de manera que s’entenguin, si més no una mica, que tinguin quelcom de lògica, encara que això comporti apartar-se una mica de les concepcions tradicionals.

Un cas clar és el de la Santíssima Trinitat. No es pot anar enlloc explicant que un Déu són 3 persones i que les 3 persones constitueixen un sol Déu, i que això s’ha de creure perquè és un misteri. Amb això no es pot anar.

S’ha d’explicar d’una manera que s’entengui. Hi ha una explicació relativament comprensible. És aquella que diu que:

*  Hi ha un sol ésser diví, que és perfecte. Aquest Déu pensa, i es fa una idea de si mateix. Aquesta idea de si mateix, com que el subjecte pensant és perfecte, també és una idea tan perfecta que és «igual» a si mateix. I és tan igual a si mateix que esdevé una persona diferent, el Fill. Però d’ésser només n’hi ha un. Tenim dues persones i un sol ésser.

*  Aquestes dues persones, com no podia pas ser menys, s’estimen. I, com que són perfectes, l’amor amb el qual s’estimen, també ho és. Aquest amor és tan perfecte que esdevé una altra persona, l’Esperit Sant. Una tercera persona. Però d’ésser només n’hi ha un. Tot aquest complicat fenomen s’esdevé a l’interior de l’únic ésser diví.

Tot això, amb un petit esforç d’imaginació, es pot entendre i acceptar.

Si aquesta explicació encara semblés massa difícil, proposaria una explicació alternativa semblant a la que dóna, en una situació semblant, la religió hinduista.

Segons l’hinduisme, i segons el que tinc entès, hi ha un sol Déu, Brahman, que té tres noms: Brahma, Shiva i Vishnú. Però és un sol Déu. Brahman té tres funcions fonamentals: crear el món, mantenir-lo i transformar-lo. Quan els hinduistes es refereixen a la creació del món, l’anomenen Brahma. Quan es refereixen al manteniment del món, l’anomenen Shiva. Quan tenen en compte la seva transformació l’anomenen Vishnú. Brahma, Shiva i Vishnú són tres «personalitats» de Brahman, o sigui de Déu, adaptades a les seves tres funcions fonamentals.


Aquesta interpretació, naturalment, no coincideix amb l’oficial, segons la qual Pare, Fill i Esperit no són personalitats, sinó «persones». La qual interpretació oficial és «una» de les possibles, la que es va imposar en un temps, ja molt passat. Però aquesta de les tres personalitats d’un sol Déu és «una altra» possible interpretació. Té alguns avantatges, com ser perfectament comprensible, com donar lloc a una «diversitat» d’interpretacions, com aprendre d’una altra religió.

Repeteixo: donar una explicació entenedora és més important que mantenir l’obediència d’una sola explicació oficial, encara que no s’entengui i s’hagi de dir que és un misteri. Acabem amb els misteris, i donem pas a un cristianisme plural.



 del llibre del mateix autor: «Per un cristianisme en la frontera».

No hay comentarios: