Archivo del blog

jueves, 4 de enero de 2024

TROBADA VOLUNTARIAT


RESUM GRUPS DE TREBALL - REPENSANT EL VOLUNTARIAT - VOLUNTARIAT ES UNA ACTIVITAT DE MES A MES DE LES OBLIGACIONS  LABORALS FAMILIARS O SOCIALS I RELIGIOSES DE LA PERSONA.

¿Per a què fer voluntariat? Per millorar la vida d’ altres i donar-los esperança. Per treballar sense cobrar en favor dels altres. Per suplir  a la administració en la atenció als mancats d’habilitats laborals per disminucions psico-físiques o persones grans sense recursos. Per un món millor, més just i solidari, oferir oportunitats per a tothom. La proximitat  a la gent necessitada invita a  donar gràcies a Deu perquè la providència arriba a tothom. Donant afecte, escolta i  consideració a persones que pateixen I pal·liar els problemes de persones sense llar, donant acolliment, tractament, inserció social i laboral, afavorir el benestar de les persones desfavorides i compensar les diferències socials retornant a la societat allò que hem rebut en escreix.

¿Per a què fer voluntariat amb persones sense llar? Perquè són persones molt vulnerables i necessitades I  els manquen recursos per una vida digna i és la situació més dura d’exclusió social i aprofitem el recurs que tenim a ma per ajudar a donar dignitat a persones que els manca, i fer-los la vida més agradable. Perquè tenim el do i la capacitat per estar al seu costat i treballar per la seva felicitat i dignitat personal, donant-los servei i  temps personal. Per denuncia i responsabilitat social.

¿Per a què fer-ho en Assís? Perquè es el recurs que tenim al abast.  Per tractar-se d’un ambient  familiar.Pel seu carisma humà. Per proximitat. Perqué hi trobo gent senzilla amb una estructura assumible.Perquè m’agrada l’ambient i hi tinc un lloc.Perquè s’ofereix un servei eficient i eficaç.

Em sento molt sostingut per l’organització, es veuen els resultats i les persones ateses estan contentes. M’agraden molt les  arrels humanes del projecte. Aquí hi ha humanitat, professionalitat i compromís. Perquè és una organització seriosa i eficient, és un centre de dimensions assumibles i familiar.Perquè calia un lloc que donés preferència a l’acollida. Perquè cuiden els voluntaris, i la feina que fan els professionals està ben feta.

¿Què trobo a faltar quan no vinc?  Se suposa que no es per negligència. Enyoro el grup, l’alegria de trobar-nos. El goig de col·laborar. Si no vingués hi hauria un buit important a la meva vida. La relació amb gent diversa.

El contacte amb les persones, la comunicació, té un sentit allò que hi fem. Assis forma part de la meva vida. La llum que el voluntariat et dóna.

MANUAL D’ACOLLIDA DE VOLUNTARIAT

¿Què he de saber quan començo? El tipus de Centre, el servei que ofereix, la seva infraestructura. Accions concretes a fer. El projecte,  la normativa (i el seu perquè), el funcionament del centre. Que hi ha seguretat. Que s’ha de tenir molta paciència.  Que l’objectiu fonamental és l’acollida i el compromís ha de ser seriós. Com has de relacionar-te amb les persones ateses, pautes de relació amb elles. Quina és la problemàtica de les persones sense llar, com és la persona que acompanyaré. Que no hi vas per fer beneficència sinó per a col·laborar perquè les persones puguin recuperar la seva vida. Les actituds i aptituds necessàries per a fer aquest treball.  Les meves funcions. Els ideals d’Assis. La meva missió.

¿Quants voluntaris hi ha.?  En què consisteix ser un voluntari d’Assis.

¿Què espero trobar-me quan arribo al centre? Una entitat que no sigui només un servei sinó una promoció de la persona, que treballi per la dignitat de la persona. Gent que doni afecte a les persones ateses, amb paciència i comprensió. Camaraderia, participació, actitud positiva i afecte. Bon rotllo, neteja. Tracte cordial i proper. Voluntaris identificats amb la entitat i col·laboradors i coherents amb els companys del voluntariat. Voluntaris nous, siguin presentats als companys  abans que se els assigni una feina concreta i al assignar-les la feina siguin acompanyat per una persona experimentada. Ser ben acollit. Que tot estigui organitzat evitant improvisacions desconcertants.

Com repercuteix l’equip de voluntaris/les persones ateses/l’equip professional/els voluntaris de la resta de dies el fet de no atenir-me a la normativa?

Genera conflictes entre voluntariat i persones ateses.

Cal ser molt curosos en un tracte que respongui a les autentiques necessitats dels usuaris, valorades per el educador social o la assistenta social segons correspongui, així i tot hi haurà qui estarà disgustat per no entendre les raons del altre. Es produeixen injustícies, iniquitat. Es crea desorientació als voluntaris i als usuaris contrarietat, caos. Es dificulta el servei, suposa un problema per a la resta de voluntaris.

¿Què m’enduc al final del matí?  Satisfacció, alegria, pena, indignació a vegades ( manquen recursos en l’administració pública) Haver sabut entrar en un món divers.Depèn de com hagi anat el dia: satisfacció/disgust. Amb les mans plenes, moltes vegades reps més del que dónes. Tranquil·litat, feliç cansament, a vegades un sufoco.  Reflexió i propostes de millora. Inquietud per la situació. Alegria trobar els companys.Sensació bon equip professional i voluntaris. Satisfacció per haver escoltat a qui ho necessitava, per haver sentit empatia per les persones ateses, per haver sigut buscat per conversar. Algun disgust que es pot convertir en aprenentatge.

REORGANITZANT EL MATÍ

¿Per a què oferir esmorzars? Per satisfer la fam, Com reclam per tal de conèixer el centre.

Perquè tinguin un lloc de referència al matí. Per iniciar el dia amb energia. Una etapa en la normalització. Per afavorir el contacte social. Per criar un vincle amb ells. Per oferir acollida, vincle, afecte.

¿Per a què oferir servei de consigna? Per a millor higiene, confort i ordre al menjador. Evitar conflictes.Perquè les persones ateses sentin que algú està tenint cura de les seves coses, per seguretat. Per conèixer perfil usuaris. Per evitar que entrin aliments, ampolles. Una mena de control de l’ingrés.Per ordre al centre és imprescindible

¿Per a què oferir servei de dutxes i rober? Perquè és una necessitat bàsica, per dignitat. Per salut. Per a la bona convivència. Per poder estar amb altres persones.

¿Per a què oferir activitats ocupacionals? Per a la integració a la vida social, laboral i a la convivència de les persones que utilitzen el centre. Per recuperar habilitats i hàbits. Per ocupar el temps buit, per sentir-se útils i ocupats. Per dignitat, per millorar autoestima. Perquè és un temps que es comparteix amb voluntaris, fent que les persones ateses s’integrin en realitats habituals de la societat. Per l’enriquiment  que significa i el redescobriment de les capacitats pròpies. Per fer seguiment de la seva salut.Per afavorir el contacte amb la família (internet).

¿Per a què fer reunió de dia? Per intercanviar impressions, les experiències viscudes serveixen per a la resta. Sintetitzar feines i acceptar suggeriments. Per conèixer problemàtiques que es poden presentar i plantejar solucions. Per conèixer millor les persones ateses per poder-t’hi relacionar millor. Perquè crea corresponsabilitat. Per coordinació posterior. Per rebre i donar informació (conèixer el funcionament del centre, de la reunió de Coordinació, etc.).Per organitzar següents dies i valorar la forma com s’ha fet, cercant millores. Per afavorir la cohesió de l’equip. Hi ha gent que pensa que aquesta reunió no és necessària

¿Per a què omplir el full de dia?. Per control i constància de tot el que passi (voluntaris, material, persones ateses, etc.). Perquè quedi registrat les necessitats i el que ha de fer-se millor. Per millorar i buscar solucions. Perquè els responsables del centre coneguin incidències, propostes i necessitats.Per estadístiques, comunicació i organització interna.

PROPOSTES DE MILLORA

Esmorzars (cuina i menjador).Augmentar el “contingut” dels entrepans.Permetre repetir cafè. Preguntar els usuaris què troben a faltar. Fomentar el diàleg voluntaris/persones ateses.Una persona especialitzada en conversa. Més acompanyament. Més proteïna. Que les responsables de logística indiquin al full la quantitat d’embotit que s’ha de posar en cada entrepà, per a que sigui homogeni. Fomentar el consum de fruita. Millorar la coordinació entre cuina i menjador. Fer poques excepcions en el menjar.

Consigna

Informatitzar.Potser caldria criar una targeta.Usar consigna per anar a dutxes i rober. Millorar les llistes. Als dilluns és molt complicat.

Dutxes i rober

En algun cas fer dutxar-se abans d’esmorzar.Donar una bossa perquè portin només xampú, i altres coses imprescindibles a la dutxa.Posar dispensador de xampú-gel de dutxa,crema hidratant i colonies, Ganivetes i sabó d’afeitar,crema depiladora, tallaungles, banys de peus amb sals minerals, pomades i desinfectats per petites ferides, tiretes, crema per dolors musculars.Fer una mínima selecció de la roba abans de posar a la rentadora.Començar abans. Agilitzar la classificació de la roba en estoc. Informatitzar, eliminar les fitxes. El voluntari/a que estigui a la dutxa ha de saber omplir les fitxes, col·locant en l’ordre correcte nom i cognom. Millorar el control de qualitat de la roba. Comunicar por whatsapp les necessitats específiques de roba. Millorar la coordinació perquè tothom actuï igual. Donar més informació als usuaris sobre normativa.

Activitats Donar curso de correcta alimentació.Donar curso d’autoestima.Crear taller de Música.Obrir espai per a parlar amb les persones ateses.Netejar més els espais d’activitats. Més premsa per llegir.Estimular més les persones ateses perquè participin. Analitzar els productes del taller per millorar les vendes.

Reunió de dia:Sempre millor si hi assisteix un professional.Comprometre’ns a quedar-nos per tal que es facin sempre.Que es faci obligatòria. Donar-li la importància que es mereix.Ha d’estar un professional. Que no s’allargui més enllà de les 12.00 h.Que es faci al rober perquè les persones que hi són puguin participar.Que almenys una persona d’informàtica participi. Hauria de ser inexcusable fer-la

 Full de dia Llegir les informacions en la reunió de dia. Fer que les persones d’informàtica tinguin accés a la informació. Si es milloressin les eines de registre, es facilitaria omplir-lo.

  DIA 25-11-17

No hay comentarios: