Archivo del blog

domingo, 12 de septiembre de 2021

Evolució de la escola durant el segle 20 a Catalunya

 

A partir d’una escola diferenciada entre nens i nenes que sols cobria 4 anys de la vida infantil dels 6 als 10 anys, on sols se ensenyava a llegir i , a escriure, aritmètica (les 4 regles), geometria elemental, educació cívica anomenada urbanitat,  i el catecisme d’aquell temps de  la religió catòlica , ( els 10 manament, els sagraments, un recull de pregaries, els manaments de la Església, i la historia sagrada) , Historia de Espanya, ensenyança tota ella  voluntària per les famílies que poguessin inscriure els fills en les escoles del ajuntament, d'aquí que el analfabetisme era bastant extens, sobretot entre les dones.

Al entorn d’aquesta educació pública existia la educació privada de pagament de les entitats religioses, costejada per les famílies que per la seva condició econòmica destacaven en la societat del seu entorn.

Tot era aprenentatge memorístic que no fomentava mes habilitats que la memòria.

A Barcelona  es va remoure la ensenyança amb el pressupost del Ajuntament del 1908 aprovat per la majoria del consistori, que incloïa innovacions molt importants.

Nous materials educatius,

Renovar infraestructures: Biblioteca, gimnàs, Sala d’actes, menjadors escolars, dutxes,  laboratoris, camps de jocs, horts per practiques agrícoles. Manualitats, música, dibuix, educació física, aules no massificades.

Republicans i Nacionalistes donaren suport al canvi en educació, al votar a favor del pressupost municipal ,ideològicament neutral, en abril del 1908.

Automàticament va tenir la oposició de la Església, a l’alcalde Domènech SAnllehy,  l’obligant a retirar del pressupost el punt de la neutralitat religiosa, i juntament amb la dreta integrista, el van destituir. El 1909  la  mobilització de reservistes per enviar-los a la guerra contra el Marroc, va provocar una revolta popular ofegada per la dreta amb la setmana tràgica.

El franquisme que va venir al darrera amb 1.000.000 de morts de guerra mes les execucions de neteja ideològica que van venir després, va imposar per la força la ensenyança dels reaccionaris, i va quedar per la historia  tot aquell plantejament nou que l’ajuntament de Barcelona havia proposat.

 Implantada de nou la monarquia, amb constitució democràtica de les autonomies, cada vegada que els partits de esquerres han governat han procurat tirar endavant  petites fites d’aquell plantejament, integrar nens i nenes en les aules...

Ara  hi ha entitats que viuen  de oferir tots aquells serveis que  l’escola per estructura no pot oferir, per exemple cursets de natació, tocar instruments musicals, gimnàs, activitats agrícoles, segon quines habilitats manuals.

Encara la força de les institucions dependents de l’Església, i la extrema dreta es mantenen en oposició amb les esquerres polítiques, donant una inestabilitat, al mètodes pedagògics que s’apliquin.

No hay comentarios: