Hom s’inculturitza en el procés de formació de la personalitat humana i la seva capacitat de progressar amb les seves qualitats espirituals i corporals tornar més humana la vida social, tant dins de la família com enmig de tota convivència... en el món.
Es tot allò que l’home sap, expressa i
fa per afirmar i desenvolupar la seva humanitat socialment en el món.
la interiorització.
Sempre s’han plantejat
les relacions entre la fe i la cultura d’un determinat moment històric i arreu
del món, i ara las tenim ben presents en quant al diàleg entre el cristianisme
i cultura
La ruptura entre
Evangeli i cultura és el drama del nostre temps,
Ara es tracta
d’evangelitzar-la, ... amb la força de l’Evangeli els criteris de judici, els
valors determinants, les línies de pensament, les fonts inspiradores i els
models de vida de la humanitat, en contrast amb la Paraula de Déu.
L’evangeli és viscut
per homes profundament arrelats a la cultura.
El mot inculturització
del evangeli s’ha usat en la 32 Congregació General de la Companyia de Jesús
(1974-75).
L’Església en virtut de
la seva missió i de la seva natura,es pot incorporar en qualsevol cultura rao
per la que no està lligada a cap forma particular de cultura, i així cap
cultura pot exaurir les possibilitats de resposta humana del evangeli
Inculturació és
l’esforç de l’Església per fer penetrar el missatge de Crist en un determinat
ambient sociocultural. “Partint del coneixement i l’acceptació de les cultures
diferenciades, l’Església reconeix la possibilitat d’inserir-hi la llavor de
l’Evangeli.
La fe només pot desenvolupar-se en el marc
d’una cultura que actua com una matriu en què es va configurant tota
l’existència, però malgrat aixó el cristianisme pot inserirse en qualsevol cultura, i en això está
el doble principi de l’originalitat de l’Evangeli i de la fe, es l’experiéncia mes universal amb la que pot contar la persona
humana.
Però malgrat la fe
trascendeix la cultura conforma una sinbiosis amb ella, enriquint-la amb les manifestacions divines en les
persones produint una millora en la
qualitat humana; aquestes manifestacions divines son el lloc de trobada on es
fa vida en la persona cultura i evangeli
Ara be com hem vist per
les seves característiques si no s’acull
l’evangeli se’n seguirà la irrellevància i la insignificança del cristianisme.
S’imposa però escoltar permanentment la
cultura i estar atents al dinamisme que li és propi a la par de l’acció divina
que ilumina, orienta i mou la persona a
una vida mes perfecta
La fe infon un esperit
de fraternitat universal com un autèntic reconeixement de Déu.
Per a l’Església es
tracta d’arribar per la força de l’Evangeli a seleccionar els punts d’interès,
les línies de pensament, les fonts inspiradores i els models de vida de la
humanitat els criteris per actuar d’acord
amb la Paraula de Déu. La fe ajuda a fer que les cultures siguin més humanes .
Quan assumim la cultura
i la obrir a la revelació de Déu estem inculturant la fe. És deixar-se criticar
per la cultura. És portar l’influx de l’Evangeli fins als punts més íntims i
complexos de la vida personal i social.
Cal considerar la
funció social de les religions, els seus valors socials o les activitats
socials que realitza perque hem d’admetre que hi ha uns drets i uns deures
anteriors i superiors a l’Estat i més importants que el dret a la pacífica
convivència.
Avui ens trobem amb una societat pluralista en
que hi ha un veritable creuament de cultures, llengües, religions i concepcions
de la vida.
És molt lícit
pensar que la pròpia religió està lliure d’error, però mai no estarà lliure del
límit.
El diàleg és el fruit de l’experiència de la
pròpia contingència. Per això les aportacions de les altres religions són
essencials a fi que cada religió, cada creient es pugui acostar més a
l’essencial.
Existeix la veritat
objectiva però sempre la podem conèixer millor.
No sóc l’únic que busca la veritat. Si sóc
humil en la meva recerca no només sentiré respecte per la recerca dels altres
sinó que fins i tot m’uniré a ells
Els altres son
cercadors de la veritat i la meva font de coneixement..
La doctrina cristiana
de la Trinitat té necessitat de la insistència islàmica sobre la unicitat
divina.
El buit impersonal del budisme té necessitat
de l’experiència cristiana del Tu diví.
l’ensenyament cristià sobre la distinció
l’Últim i el finit té necessitat de la perspectiva hindú sobre la No-Dualitat
entre brahman i atman.
El contingut profètic-pràctic de la tradició
judeocristiana té necessitat de l’accent posat a l’Orient sobre la contemplació
personal i l’actuar sense cercar els fruits de l’acció.
El diàleg no és
simplement de naturalesa antropològica, sinó sobretot teològica, perquè Déu
ofereix la salvació en un diàleg amb la humanitat...
El procés d’un bon
diàleg suposa acceptar recíprocament l’existència de diferències, i respectar
les decisions lliures que les persones prenen d’acord amb la seva consciència.
La dimensió
transcendent és una realitat en tota la història humana, present en totes les
cultures
Sensa l’assignatura de
religió infants i adolescents restan ignorànts del fet religiós i tenen dificultad
d’asimilar, ja d’adults el que la història ens ha llegat com a fet cultural.
les religions son
complementaries essent qui les professen sincerament, fidels a la pròpia
tradició religiosa,fàcilment poden tenir en menys consideracio a les persones i
creences de les altres religions.
Quan la dimensió religiosa
de la humanitat es deixa de banda, la societat humana es formarà sense la aportació religiosa immediata.
No hay comentarios:
Publicar un comentario