EN
RECERCA DE L’ESSENCIAL
INTRODUCCIÓ
Viure en recerca constant d’allò que és
essencial en la nostra vida, aixó dona consistència a la nostra felicitat i fa
créixer la dimensió espiritual i humana que ens constitueix. No podem substituir alegrament el SER per el
TENIR, per exemple. La “modernitat líquida” ens envaeix fàcilment! Cal obrir
els ulls a l’horitzó diví i arrelar la fe en la Transcendència que plana damunt
nostre de forma immanent i ens habitarà plenament quan serem u amb Déu.
«El
qui és la Paraula s’ha fet home i ha habitat entre nosaltres, i hem contemplat
la seva glòria» (Jn 1,24). Sí, Déu s’ha encarnat per dir-nos: “US ESTIMO”. Hi
ha quelcom més essencial en l’humà?
Uns
sil·logismes de Martín Gelabert, o.p.: “Si l’ésser humà és capaç de Déu... és
possible, analògicament, dir que Déu és capaç de ser humà... El Déu-Tot-Altre
és també el Déu per al món...”. Del misteri de Déu sabem que, en Jesús, Déu, ha
volgut fer del món el seu interlocutor, i la humanitat forma part d’aquest
diàleg d’amor en pura correlació.
Vivim en aquest món des de la realitat cosmoteàndrica,
tal com Déu el vol: unitat del Déu creador amb la humanitat i amb la creació
que ens envolta. I nosaltres hem
de voler viure la nostra legitimitat (allò que ens pertany) tant amb Déu com amb el món, per tal
com són els nostres interlocutors.
La grandesa d’aquesta voluntat divina ens
invita a viure apassionadament allò que
n’és l’ESSENCIAL: el nostre ésser cridat a la comunió amb el Déu que ens vol
els seus interlocutors.
Des de la Regla de Sant Benet i del que ens
ha estat transmès per la Tradició dels nostres Pares contemplarem la riquesa
divina que vivim amb tota legitimitat, allò que, amb tota gosadia, ens fa viure
com a amics i amats de Déu i per tant allò que també ens fa sentir més
humanament germans.
A partir de l’Encarnació de Déu en Jesús, Déu i l’home compartim tant la
transcendència com la immanència. Totes dues ens són constituents. “Déu s’ha
fet home perquè l’home arribi a ser Déu” és una frase que han cregut i han escrit
tots els Pares de l’Església. Per als cristians, el Crist ha estat la
irrupció de Déu a la Història.
Al
costat o a l’altre extrem del que jo crec essencial hi ha la mundanitat com a
cultura de la superficialitat.
1. Dimensió transcendent de la nostra existència
a. Déu amb nosaltres. Crist, Jesús
de Natzaret, l’Encarnació de la Trinitat, ens ha ensenyat a “tutejar Déu” en la
pregària tot dirigint-nos a Ell amb el mot ABBA. Benet però ens parla de pregar
amb humilitat i reverència, amb temor i amb llàgrimes de compunció. Dos matisos
que es complementen: la Parresia-confiança (podem dir a Déu PARE) i el Temor
reverencial (Déu és Déu). Tots dos ens són essencials.
Si Déu és amb nosaltres res és profà. Benet
diu que fins cal “mirar tots els objectes i béns del monestir com si fossin
objectes sagrats de l’altar” (RB 31,10) així l’àmbit transcendent que ens
envolta genera una consciència, un estil, un mòbil, un deler espiritual i
sobretot, una resposta: “Escoltar-acollir
i posar en pràctica” ens diu sant Benet. La vida és tota ella un lloc
teològic.
L’escolta ens situa plenament en l’àmbit de
la transcendència: cercar la Presència de Déu i el diàleg amb
Ell. Tanca la porta de la nostra cambra per entrar, amb fe i reverència, a la
pregària i a l’adoració. El silenci i la pregària forgen, en la prova, la paraula essencial i decisiva: “Pare, si és possible... però que no es faci
el que jo vull sinó el que tu vols”, o també: “Aquí em tens...” per exemple.
Viure conscients del Déu amb nosaltres,
repeteixo “Així com la persona humana té
una tendència que el porta cap a Déu, hi ha una tendència en Déu que el porta
cap el que és humà”. (Martín Gelabert, o.p)
b. La celebració comunitària de la Litúrgia. L’experiència
interior i espiritual demana expressar de forma festiva la seva experiència
transcendent. Els creients hem de ser signes d’una felicitat fonda i plena,
fonamentada i construïda en la pura correlació amb Déu. La revelació de la qual ha estat la seva Encarnació. La pregària
és per a la nostra vida un temps irrenunciable.
La Litúrgia és l’espai teològico-humà del
creient. Les trobades comunitàries dels creients, la més central de les quals
és l’Eucaristia, són el pilar fonamental on establim els moments privilegiats
d’un diàleg pausat, festiu, íntim, i comunitari, amb Aquell que és l’objecte
del nostre amor, i a qui sabem present en cada moment de la nostra vida. És bo
viure la litúrgia com el moment més sagrat del nostre dia o de la nostra
setmana.
Quin goig poder viure l’espai litúrgic no
només com a escola d’espiritualitat,
sinó també com un espai on els creients hi vivim la inefabilitat del Misteri
que ens acompanya.
La vida monàstica desitja oferir un àmbit
adequat per a l’encontre amb l’Absolut
que ha volgut ser el nostre interlocutor.
c. Silenci. Sí, però no
oblidem que nosaltres som “la religió” de la Paraula i per tant del diàleg. El
silenci ens obra a aquella Realitat última que ja besllumem. Ell ens apropa a
aquell horitzó potent del nostre camí, l’encontre amb l’Absolut. Totes
les Tradicions religioses valoren el silenci, però l’objectiu de cada tradició potser és diferent. En la “Cultura
judeo-cristiana” el sentit transcendent ens és constitutiu. Si es pot dir quelcom del silenci és
senzillament que la vivència humana està més enllà de la paraula.
Bíblicament la pregària és sempre l’àmbit
sagrat d’un encontre diví-humà i, per tant, un encontre dialògic, però a causa
de la transcendència real que el constitueix, el silenci n’és l’àmbit
essencial.
L’experiència
del silenci en la tradició cristiana es viu especialment en la pràctica diària
de la lectio divina, però també al si de la quotidianitat on la transcendència
ens fa viure conscients que som el temple on Déu viu i ens parla com l’Amic a
l’Amat.
En el silenci de la pregària se’ns
capacita per a mirar-ho tot amb
la mirada de Déu i ens empeny a viure amb passió. El seu valor ESSENCIAL és el cor
de la nostra antropologia, ja que sabem que són també SILENCI un sospir, una
llàgrima, un perdó, un agraïment dens i pur. En ell hi experimentem i hi
afirmem el nostre desig profund.
d. “Habitar amb ell mateix”. Aquesta expressió la diu sant Gregori tres
vegades de sant Benet quan s’apartà del món i anà a la gruta de Subiaco amb el
desig de viure dedicat només a Déu. Era el desig de prendre’s seriosament la
realitat profunda que li era pròpia. Habitar
en si mateix vol dir ser conscients que l’Esperit de Déu ens
habita. És viure la CORRELACIÓ humana i divina de la nostra intimitat com en el
seu temple. Aquesta correlació dóna a l’home la seva màxima dignitat. Habitar
amb nosaltres mateixos fa transparent allò que som. Però aquest camí es viu
entre consolació i desconsol, alegria i tristesa, optimisme i malenconia, llums
i ombres.
e. La mort. Sant Benet en el c. IV de la
Regla, on hi descriu 74 instruments de les bones obres, diu: “Desitjar la vida eterna amb tot el deler
espiritual”. V. 46
Tota
maduració i tot el que en la vida produeix fruit ha d’estar marcat per la mort.
La mort viu al cor de tota realitat, sovint molt crua.
Ens agradi o no la dinàmica pasqual de la
mort-resurrecció està incrustada en aquest món, i d’ella hem d’aprendre a viure més divinament ja que,
en realitat, és la manera més humana de viure.
La nostra vida hauria de maldar sempre per
estar en total coherència amb allò que som i amb la mirada vers l’horitzó al
qual ens dirigim.
2. Dimensió immanent de la nostra existència
Conscients del Déu amb nosaltres, la dimensió d’immanència comporta la
nostra resposta. Els creients som cridats a viure la gran aventura humana
actuant “samaritànament”, afrontant junts els problemes del món. Aquesta
actitud personal ens és ESSENCIAL.
És la resposta a la pregunta divina: “On és
el teu germà?” D’aquí hauran de poder sorgir totes les altres posicions de
caràcter immanent i essencials, sempre però conscients de la Transcendència que
ens habita.
a. La Misericòrdia de Déu. Quan a les monges abans de ser admeses a
començar el noviciat la Mare Abadessa ens preguntava: “Què demanes?” la nostra
resposta era: “La misericòrdia de Déu”.
En la vida monàstica la misericòrdia de Déu no
és només quelcom que té a Déu per subjecte sinó quelcom que Benet demana a
l’abat “que faci prevaler sempre la misericòrdia sobre la justícia” 64,10 i que
envolti el “germà excomunicat” amb tota la tendresa d’aquest atribut tan diví
27,8 i 9. I Benet clou el gran c. 4
anomenat “Quins són els instruments de les bones obres” dient: “I no desesperar mai de la misericòrdia de
Déu” 4,74.
b. El bon zel RB c.72. “Hi ha un zel d’amargor, dolent, que alllunya de Déu... hi ha
un zel bo que porta a Déu.” Viure amb
passió la dimensió d’immanència divina en el germà. La vida comunitària ens
disposa a mirar-ho tot amb la mateixa mirada de Déu. Benet, al llarg de la seva
Regla enriqueix els mots “bon zel”
amb molts altres matisos: Caritat, Amor, Servir, Córrer, Progressar,
Sol·licitud... “Que practiquin els monjos
aquest zel amb un amor ferventíssim, és a dir, que s’avancin a honorar-se els
uns als altres; que se suportin amb una gran paciència les seves febleses...
que s’obeeixin amb emulació... que ningú no busqui allò que lli sembla útil per
a ell, sinó més aviat el que ho sigui
per als altres,...” c.72
La Caritat amb
el seu primer sinònim d’Estimar són l’expressió més concreta i vital de l’anhel i desig ESSENCIAL de l’ànima
humana. Benet, fent seves les paraules del Deuteronomi comença el llarg c. 4t.
Dient: “Abans de tot estimar el Senyor
Déu amb tot el cor, amb tota l‘ànima, amb totes les forces. Després, el proïsme
com a si mateix” i és el cim del gran capítol paulí de la primera carta als
Corintis i que Pau descriu tan bellament:
“L’AMOR tot ho excusa, tot ho creu, tot ho espera, tot ho suporta» (1 Co 13,7).
Aquest bon zel Benet el
descriu també amb gran radicalitat i amb una força joiosa amb el verb “Córrer”.
Diu: “... corre a ple cor per la vida
dels manaments de Déu amb una inefable dolçor de caritat” Pr 49 i al c.
5,10 diu: “és (l’obediència)
que els empeny el deler de pujar a la vida eterna”. I tota la vida del monjo és una crida a una “militància” en
el verb “ESTIMAR.
c. Invitats a respondre. Les
persones que s’apropen als monestirs sovint veuen els seus murs entre
admiració, incomprensió o indiferència. No obstant intueixen quelcom que elles
mateixes cerquen.
Tot i els murs també els monjos ens
preguntem: ¿com ens solidaritzem
eficaçment en la passió del món? Discriminacions, desigualtats, guerres,
tortures, injustícies... què podem fer perquè els monestirs siguem llocs de
solidaritat amb el món? No podem tenir les portes tancades al món i ens
esforcem en ser llocs d’acollida de tot aquell que cerca llum, refugi,... i
desitgem ser també nosaltres un “OPEN ARMS” per a tothom que truqui a la porta.
Maldem per a respondre, de manera
humana, a la irrupció divina damunt tota realitat. Configuració del nostre
itinerari al d’Aquell al qui volem correspondre. Ens sabem receptors de l’amor
tossudament misericordiós d’un Déu paternal i maternal alhora (Lc 15), i ens esforcem
per fer nostres les sofrences dels nostres germans. Anhel ESSENCIAL de tot
creient.
d. Pobresa-despreniment 33;55,18; 58,24-25. TENIR-HO TOT EN COMÚ! Norma bàsica de la Comunitat Cristiana
primitiva i que Benet en féu una regla ESSENCIAL
per els monjos quan en el c. 33 diu: “Sobretot
cal que aquest vici –el de la propietat- sigui extirpat de soca-rel del
monestir; que ningú no gosi ...tenir cap cosa com a pròpia, absolutament
res...” I cita el text dels Actes dient: “Que tot sigui comú a tots”. I vol que el monjo això ho expliciti en el
moment de la seva Professió, dient: “Si
posseeix béns, o que els distribueixi abans als pobres, o que amb una donació
legal els cedeixi al monestir, sense reservar-se res de res; com qui sap que
des d’aquell dia no tindrà potestat ni sobre el seu propi cos”. Aquesta és
una comprensió totalment evangèlica ja que ens ajuda a descobrir que l’alegria
perfecta es troba en el despreniment.
Als Pares del desert els agradava
radicalitzar el text evangèlic dient: “Ves,
ven tot el que ets...” i amb aquest canvi intentaven ser encara més
contundents. Passar de l’esperit de possessió al de despossessió. És aquella
actitud de fer de l’altre el primer, i que Emmanuel Levinas deia que és allò
que diem davant d’una porta: “passi Vtè. primer”.
e. La
comunitat. La
vida de comunitat que cal contemplar com a valor ESSENCIAL és la presència del Déu amb nosaltres que
viu la seva presència divina al si de casa nostra. Viure en comunitat és quelcom ESSENCIAL per a la persona humana. Ara, es pot viure amb els altres
sense necessitat d’estar amb ells. No, la comunitat demana capacitat d’estimar
i d’acollir gratuïtament, una gran
dosis d’interès per l’altre i fer pròpia la vulnerabilitat dels altres.
Al si de la comunitat no hi ha només punts de
vista diferents sinó també crides particulars de Déu, que siguin acollides per
tothom. La pluralitat i la singularitat fan més bell el grup humà. L’àgora
dels grecs ha de trobar en la comunitat el lloc on compartir el pensament, la
cultura i les coses importants
de la vida amb capacitat de lleialtat, de fidelitat i de profunditat. Tasca que
cal viure amb una estimació que jo en diria terapèutica.
No oblidem
de mantenir la nostra mirada vers aquell horitzó sagrat que sempre ens
acompanya. Militar en el verb
“ESTIMAR” Gabriel Magalhâes.
f. Som pelegrins. Aquest és un tímid matís que ens constitueix a tots i que jo valoro com
a essencial. Camí de la vida; pelegrinatge comú. Res és estàtic, cal progressar
més i més en recerca d’aquella dimensió espiritual que ens legitima com a
persones. El currícullum vitae que
ens acredita en la societat esdevé obsolet en el nostre camí de pelegrins a
través del qual anem forjant una identitat nova en la vida.
Quan
apareix la tristesa en el nostre camí s’ens informa que en algun moment hem
perdut de vista l’estrella polar i hem optat per seguir un camí equivocat. El pelegrí va lleuger d’equipatge,
desprès de tot allò que és superflu, sap viure amb el mínim imprescindible,
però té els ulls i el cor en el que és la seva meta final. Caminem vers la
nostra Plenitud.
Cal saber, així i tot, gustar i assaborir la
vida intensament, i així anar adquirint una saviesa que ens ensenya quelcom
sorprenent: la vida real no es redueix només al que tenim entre mans. La meta
final va perdent rellevància. No obstant això el camí en si mateix va adquirint
importància i ocupant el lloc de la meta, i ens ressonen les paraules de Jesús:
“Jo sóc el camí”. Jo 14,6. És en aquest Camí on es citen la Veritat i la Vida.
g. La INCULTURACIÓ DE
LA RELIGIÓ. L’Evangeli és viscut per persones profundament
arrelades a una cultura. Aquesta hauria de ser la petjada creient ESSENCIAL del cristià al si de la nostra societat. La
INCULTURACIÓ és un mot del
nostre temps; nasqué en la 32 Congregació General de la Companyia de Jesús,
1974-75 (ni el Concili la va citar encara). Però per a mi és quelcom essencial.
“LA CULTURA essencialment és la religió encarnada”. (T.S. Eliot)
(I. Boada)
És
l’esforç de l’Església per fer penetrar el missatge de Crist en un determinat
ambient sociocultural. Inculturació és sinònim d’encarnació. La fe només pot
desenvolupar-se en el marc d’una cultura. Per aquesta raó la religió ha d’estar
atenta a les “llavors del Verb” presents en les cultures. La fe ajuda a fer que
les cultures siguin més humanes i humanitzadores. Una religió que no es faci
cultura no és plenament acollida. Inculturar la religió és assumir la cultura i
obrir-la a la revelació de Déu.
Avui
ens trobem i vivim en una societat pluralista en la que hi convivim diferents
cultures, llengües i religions. Pensem i creiem que en tota cultura hi ha
Llavors del Verb. Llavors de la Paraula de Déu = Déu hi ha parlat!
h. Són, potser més essencials i fonamentals per els cristians els mots: Humilitat i Obediència; però a causa de l’espai d’aquesta reflexió em limito a
dir-ho sense explicitar-ne el seu magistral contingut.
EPÍLEG
La paradoxa del nostre temps és que
possibilita el màxim desenrotllament a nivell de xarxes, d’internet... però no
garanteix la mínima mirada transcendent. El repte està en ser capaços de
cultivar aquesta mirada.
“...el fenomen religiós
no pot ser subestimat, ell sol pot ser un factor de pau, d’equilibri,
d’integració, de comunió i de diàleg... caldria fer-ne un tema de debat” Nicolàs
Sarkozy. (ex-president de França)
Avui
ens dol afirmar que tots aquells que no escullen l’assignatura de religió
queden en una completa ignorància del fet religiós i es converteixen en
culturalment incapaços de rebre i assimilar el que la història ens ha llegat
com a fet religiós-cultural. Recloure’ns
en la pròpia autoreferencialitat, no ens deixa créixer en la plena integritat
vocacional, “renoveu espiritualment el vostre interior, ...revestiu-vos de
l’home nou, creat a imatge de Déu. Ef 4,22-24.
Convindria preguntar-se
si Cultura i Espiritualitat es poden separar com si fossin realitats autònomes
i, a més, mirant-se amb desconfiança.
Com diu Gabriel
Magalhâes “Tot i que el cristianisme no és un titanisme, la seva
vivència real quotidiana reclama autenticitat”. L’Evangeli ens impossibilita,
certament a tancar-nos en un plàcid idealisme subjectiu.
M’agrada cloure
aquestes reflexions amb una frase del Papa Francesc que diu: “Que tothom sàpiga
acollir la més alta vocació de ser artesà de la pau”. Una gran ESSENCIALITAT a la que ens crida
l’Evangeli molt especialment en els nostres dies.
La qualitat de les
nostres essencialitats determina la
qualitat de les nostres experiències espirituals personals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario