Archivo del blog

viernes, 17 de noviembre de 2023

Experiencia en una entitat de voluntariat

 

JORNADA ANUAL DE REVISIÓ DEL VOLUNTARIAT:

ESTABLIR GRUPS DE TREBALL

RESUM GRUPS DE TREBALL

REPENSANT EL VOLUNTARIAT

VOLUNTARIAT ES UNA ACTIVITAT AFEGIDA A LES OBLIGACIONS

                    LABORALS FAMILIARS  SOCIALS O RELIGIOSES

-             Per a què fer voluntariat?  

o            Per millorar la vida d’ altres i donar-los esperança.

o            Per treballar sense cobrar en favor dels altres

o            Per suplir  a la administració en la atenció als mancats d’habilitats laborals, per disminucions psico-físiques , persones grans sense recursos, o com a  resultat de desnonaments.

o            Per un món millor, més just i solidari, oferir oportunitats per a tothom

o            La proximitat  a la gent necessitada invita a  donar gràcies a Deu perquè la providència arriba a tothom.

o            Donant afecte, escolta i  consideració a persones que pateixen I pal·liar els problemes de persones sense llar, donant acolliment, tractament, inserció social i laboral, afavorir el benestar de les persones desfavorides i compensar les diferències socials retornant a la societat allò que hem rebut en escreix.

 

-             Per a què fer voluntariat amb persones sense llar?

o            Perquè són persones molt vulnerables i necessitades I  els manquen recursos per una vida digna i és la situació més dura d’exclusió social i aprofitem el recurs que tenim a ma per ajudar a donar dignitat a persones que els manca, i fer-los la vida més agradable.

o            Perquè tenim el do i la capacitat per estar al seu costat i treballar per la seva felicitat i dignitat personal, donant-los servei i  temps personal, i ajuda per desenvolupar els seus recursos personals.

o            Per denuncia i responsabilitat social.

 

-              Fer-ho en el recurs que ens resulti mes facil col·laborar

o            Perquè es el recurs que tenim al abast

o            Per tractar-se d’un ambient  familiar.

o            Pel seu carisma humà

o            Per proximitat

o           

o            Perqué hi trobo gent senzilla amb una estructura assumible

o            Perquè m’agrada l’ambient i hi tinc un lloc

o            Perquè s’ofereix un servei eficient i eficaç

o            Em sento molt sostingut per l’organització, es veuen els resultats i les persones ateses estan contentes.

o            M’agraden molt les  arrels humanes del projecte.

o            Aquí hi ha humanitat, professionalitat i compromís.

o            Perquè és una organització seriosa i eficient, és un centre de dimensions assumibles i familiar.

o            Perquè calia un lloc que donés preferència a l’acollida.

o            Perquè cuiden els voluntaris, i la feina que fan els professionals està ben feta.

 

-             Què trobo a faltar quan no vinc?

-                         Se suposa que no es per negligència

o            Enyoro el grup, l’alegria de trobar-nos.

o            El goig de col·laborar.

o            Si no vingués hi hauria un buit important a la meva vida.

o            La relació amb gent diversa.

o            El contacte amb les persones, la comunicació, té un sentit allò que hi fem.

o           El centre forma part de la meva vida.

o            La llum que el voluntariat et dóna.

 

 

MANUAL D’ACOLLIDA DE VOLUNTARIAT

 

-             Què he de saber quan començo?

o            El tipus de Centre, el servei que ofereix, la seva infraestructura.

o            Accions concretes a fer.

o            El projecte,  la normativa (i el seu perquè), el funcionament del centre.

o            Que hi ha seguretat

o            Que s’ha de tenir molta paciència.

o            Que l’objectiu fonamental és l’acollida i el compromís ha de ser seriós.

o            Com has de relacionar-te amb les persones ateses, pautes de relació amb elles.

o            Quina és la problemàtica de les persones sense llar, com és la persona que acompanyaré.

o            Que no hi vas per fer beneficència sinó per a col·laborar perquè les persones puguin recuperar la seva vida.

o            Les actituds i aptituds necessàries per a fer aquest treball.

o            Les meves funcions.

o            Els ideals del centre

o            La meva missió.

o            Quants voluntaris hi ha.

o            En què consisteix ser un voluntari d'aquest centre

             Què espero trobar-me quan arribo al centre?

o            Una entitat que no sigui només un servei sinó una promoció de la persona, que treballi per la dignitat de la persona.

o            Gent que doni afecte a les persones ateses, amb paciència i comprensió.

o            Camaraderia, participació, actitud positiva i afecte.

o            Bon rotllo, neteja.

o            Tracte cordial i proper.

o            Voluntaris identificats amb la entitat i col·laboradors i coherents amb els companys del voluntariat.

Voluntaris nous, siguin presentats als companys  abans que se els assigni una feina concreta i al assignar-les la feina siguin acompanyat per una persona experimentada.

o            Ser ben acollit.

o            Que tot estigui organitzat evitant improvisacions desconcertants.

 

-             Com repercuteix l’equip de voluntaris/les persones ateses/l’equip professional/els voluntaris de la resta de dies el fet de no atenir-me a la normativa?

o            Genera conflictes entre voluntariat i persones ateses.

o            Cal ser molt curosos en un tracte que respongui a les autentiques necessitats dels usuaris, valorades per el educador social o la assistenta social segons correspongui, així i tot hi haurà qui estarà disgustat per no entendre les raons del altre.

o            Es produeixen injustícies, iniquitat.

o            Es crea desorientació als voluntaris i als usuaris contrarietat, caos.

o            Es dificulta el servei, suposa un problema per a la resta de voluntaris.

 

-             Què m’enduc al final del matí?

o            Satisfacció, alegria, pena, indignació a vegades  per manque de recursos en l’administració pública.

o            Haver sabut entrar en un món divers.

o            Depèn de com hagi anat el dia: satisfacció/disgust.

o            Amb les mans plenes, moltes vegades reps més del que dónes.

o            Tranquil·litat, feliç cansament, a vegades un sufoco. 

o            Reflexió i propostes de millora.

o            Inquietud per la situació.

o            Alegria trobar els companys.

o            Sensació bon equip professional i voluntaris.

o            Satisfacció per haver escoltat a qui ho necessitava, per haver sentit empatia per les persones ateses, per haver sigut buscat per conversar.

o            Algun disgust que es pot convertir en aprenentatge.

 

 

REORGANITZANT EL MATÍ

 

-             Per a què oferir esmorzars?

o            Per satisfer la fam

o            Com reclam per tal de conèixer el centre.

o            Perquè tinguin un lloc de referència al matí.

o            Per iniciar el dia amb energia

o            Una etapa en la normalització

o            Per afavorir el contacte social

o            Per criar un vincle amb ells

 

o            Per oferir acollida, vincle, afecte.

 

-             Per a què oferir servei de consigna?

o            Per a millor higiene, confort i ordre al menjador. Evitar conflictes.

o            Perquè les persones ateses sentin que algú està tenint cura de les seves coses, per seguretat.

o            Per conèixer perfil usuaris.

o            Per evitar que entrin aliments, ampolles.

o            Una mena de control de l’ingrés.

o            Per ordre al centre és imprescindible

 

-             Per a què oferir servei de dutxes i rober?

o            Perquè és una necessitat bàsica, per dignitat.

o            Per salut.

o            Per a la bona convivència.

o            Per poder estar amb altres persones.

 

-             Per a què oferir activitats ocupacionals?

o            Per a la integració a la vida social, laboral i a la convivència de les persones que utilitzen el centre.

o            Per recuperar habilitats i hàbits.

o            Per ocupar el temps buit, per sentir-se útils i ocupats.

o            Per dignitat, per millorar autoestima.

o            Perquè és un temps que es comparteix amb voluntaris, fent que les persones ateses s’integrin en realitats habituals de la societat.

o            Per l’enriquiment  que significa i el redescobriment de les capacitats pròpies.

o            Per fer seguiment de la seva salut.

o            Per afavorir el contacte amb la família (internet).

 

-             Per a què fer reunió de dia?

o            Per intercanviar impressions, les experiències viscudes serveixen per a la resta. Sintetitzar feines i acceptar suggeriments.

o            Per conèixer problemàtiques que es poden presentar i plantejar solucions.

o            Per conèixer millor les persones ateses per poder-t’hi relacionar millor

 

o            Perquè crea corresponsabilitat

o            Per coordinació posterior

o            Per rebre i donar informació (conèixer el funcionament del centre, de la reunió de Coordinació, etc.)

o            Per organitzar següents dies i valorar la forma com s’ha fet, cercant millores.

o            Per afavorir la cohesió de l’equip

o            Pot ser que alguns voluntaris considerin que aquesta reunió no és necessària, pero aquest control repetitiu construeix la historia del centre.

 

-             Per a què omplir el full de dia?

o            Per control i constància de tot el que passi (voluntaris, material, persones ateses, etc.)

o            Perquè quedi registrat les necessitats i el que ha de fer-se millor.

o            Per millorar i buscar solucions, i quedi constancia de la regularitat del servei i les seves oscilacions.

o            Perquè els responsables del centre coneguin incidències, propostes i necessitats.

o            Per estadístiques, comunicació i organització interna.

 

 

PROPOSTES DE MILLORA

 

-             Esmorzars (cuina i menjador)

                   Que les responsables de logística indiquin al full la quantitat d’embotit que s’ha de posar en cada entrepà, per a que sigui homogeni.

Augmentar el “contingut” dels entrepans, mes proteina.

o            Fomentar el consum de fruita.

o            Millorar la coordinació entre cuina i menjador.

o            Fer poques excepcions en el menjar.

o             Permetre repetir cafè.

o            Preguntar els usuaris què troben a faltar.

o            Fomentar el diàleg voluntaris/persones ateses.

o            Una persona especialitzada en conversa.

o            Més acompanyament.

o            

o         

 

 

-             Consigna

o            Informatitzar.

o            Potser caldria crear una targeta

o            Usar consigna per anar a dutxes i rober.

o            Millorar les llistes. Als dilluns és molt complicat.

 

-             Dutxes i rober

o            En algun cas fer dutxar-se abans d’esmorzar.

o            Donar una bossa perquè portin només xampú, i altres coses imprescindibles a la dutxa.

o            Posar dispensador de xampú-gel de dutxa,crema hidratant i colonies, Ganivetes i sabó d’afeitar,crema depiladora, tallaungles, banys de peus amb sals minerals, pomades i desinfectats per petites ferides, tiretes, crema per dolors musculars.

o            Fer una mínima selecció de la roba abans de posar a la rentadora.

o            Començar abans; qui dorm al carrer a les 8 del mati ja está disponible.

o            Agilitzar la classificació de la roba en estoc.

o            Informatitzar, eliminar les fitxes.Cal tenir un equip que ho sapiga gestionar.

o            El voluntari/a que estigui a la dutxa ha de saber omplir les fitxes, col·locant en l’ordre correcte nom i cognom.

o            Millorar el control de qualitat de la roba.

o            Comunicar por whatsapp les necessitats específiques de roba.

o            Millorar la coordinació perquè tothom actuï igual.

o            Donar més informació als usuaris sobre normativa.

 

-             Activitats

o            Donar curso de correcta alimentació.

o            Donar curso d’autoestima.

o            Criar taller de Música.

o            Obrir espai per a parlar amb les persones ateses.

o            Netejar més els espais d’activitats

o            Més premsa per llegir. o facilitasr la informacio conectada a les xarxes

o            Estimular més les persones ateses perquè participin.

o            Analitzar els productes del taller per millorar les vendes.

 

-             Reunió de dia

o            Sempre millor si hi assisteix un professional.

o            Comprometre’ns a quedar-nos per tal que es facin sempre.

o            Que es faci obligatòria. Donar-li la importància que es mereix.

o            Ha d’estar un professional.

 

o            Que no s’allargui més enllà de les 12.00 h.

o            Que es faci al rober perquè les persones que hi són puguin participar.

o            Que almenys una persona d’informàtica participi.

o            Hauria de ser inexcusable fer-la

 

-             Full de dia

o            Llegir les informacions en la reunió de dia.

o            Fer que les persones d’informàtica tinguin accés a la informació.

o            Si es milloressin les eines de registre, es facilitaria omplir-lo.

 

No hay comentarios: