Els abusos de poder moral, psicològic i sexual
comesos per part de sacerdots catòlics de l'Església xilena posen en evidència
males pràctiques pròpies d'una cultura que no és només de l'Església i tampoc
només de Xile. Una cultura de l'abús. A Xile, s'ha fet públic gràcies a la
insistència de víctimes que, com James Hamilton, José Andrés Murillo i Juan
Carlos Cruz, han explicat que havien estat abusades sexualment, moralment i
psicològicament pel seu formador, el capellà Fernando Karadima. Ells durant anys van rebre.
El cas de Xile, com el d'Irlanda, els Estats
Units i Austràlia, és l'alerta d'una situació que ens afecta a tots .
tot tipus de rebuig i ha estat Llarg el procés
fins que se les ha escoltat, i respectat. Un pas definitiu va ser la visita
del papa Francesc a Xile, el gener d'aquest 2018, quan es va aconseguir
concretar la investigació que va transparentar molts altres casos, fins al punt
que els bisbes van posar els càrrecs a disposició del Vaticà. Benet XVI la crisi,
diuen molts, que permet revisar males pràctiques i obliga a fer processos. El
cas de Xile, com el d'Irlanda, els Estats Units i Austràlia, és l'alerta d'una
situació que ens afecta a tots i que ens convida a iniciar maneres de tracte i
de relació més humanes i respectuoses. Sempre podem aprendre alguna cosa nova
de com tractar-nos mi-Mor. Avui no tolerem pràctiques que durant segles han
estat encobertes. Ens hem adonat de milers de formes de maltractament i de
manca de respecte els altres. Ha estat una forma de viure i relacionar-nos, com
ho era a l’època medieval retre obediència al senyor feudal. Ens costa avui
entendre aquella relació i tots els drets que tenia l'amo sobre el súbdit.
Aquest dolor és profètic, el clam per revisar la manera com ens relacionem ens
afecta a tots, creure que aquest és un problema deis altres és amagar el cap
sota l'ala. La transparència, que té la darrera paraula respecte de la
credibilitat de persones i institucions, no pot ser, però, l'únic i darrer
valor que ens regeixi. La premsa i una part de la societat es queda en el
judici instigador, sancionador, punitiu i inquisitiu, que és part de la mateixa
cultura de l'abús, mentre que cal fer el pas a una educació del tema. N'hem
d'aprendre.
16 SETEMBRE 2018. Catalunya Cristiana.
dels quals Déu ens continua acompanyant i
interpel•lant després de 50 anys dels Documents de Medellín», relata Marquez.
Un aspecte molt present en aquesta trobada ha estat l'esperit ecumènic. No en
va, Llatinoamèrica ha experimentat en les últimes dècades un creixement
sensible del pentecostalisme, de les esglésies protestants arribades dels
Estats Units [el Llatina baròmetre recull que s'ha passat d'un 80% de persones
que es reconeixen catòliques el 1995, al 71% el 2004]. «Generalment, al nord,
els catòlics insatisfets giren l'esquena a l'Església; al sud, es fan
pentecostals», dedueix l'autor John Allen Jr. a La Església del futur (San
Pablo, 2016). Villar aposta per aquesta trobada de les diferents esglésies i
opcions transformadores per donar respostes a Llatinoamèrica: «Hem de
trobar-nos en la dimensió profundament humana; totes les creences i no creences
són necessàries per defensar la dignitat de l'ésser humà i dels pobles.» En
aquest sentit, Villar subratlla que la proposta de Medellín és que «els pobres
són la part fonamental de l'opció de l'Església. Les esglésies poden fer molt
des d'allà i des de la trobada partint de la gran diversitat que existeix». I
aposta per «establir xarxes entre aquests moviments, esglésies i comunitats que
aposten no tant per l'individualisme, pel déu diner, sinó per l'ésser humà per
fer força per transformar les coses.» I, finalment, arriba el moment de
retornar a les Galilees quotidianes: «Ara, enfortits amb la irrupció evident de
l'Esperit Sant i confortats amb l'experiència d'haver pujat a la muntanya, on
el Senyor se'ns ha manifestat" (cf Mc 9,2-13; Lc 9,28-36), baixem i tornem
a les nostres comunitats per donar a conèixer l'experiència teologal viscuda i
comprometre'ns amb més afany en la construcció d'aquest Regne que és "ja,
però, encara no"», conclou Armando Marquez.
Els Documents de Medellín que van sorgir de la
II Conferència Episcopal de Llatinoamèrica, de la qual ara es compleixen 50
anys, són fruit d'un temps i un lloc molt concrets. D'ells, neix una Església
propera als pobres i solidaria en la lluita per la justícia. «Medellín 68 va
tenir la destresa i el coratge de mirar la situació d'empobriment del continent
llatinoamericà», assegura el teòleg i coordinador de la revista Éxodo, Evaristo
Villar. Així mateix, també «es va adonar que era un continent amb una acritud
enorme a causa de les polítiques de seguretat nacional que imposaven les juntes
militars», continua Villar. En efecte, aquesta situació de violència i de
guerra pràcticament soterrada la recull l'historiador mort recentment Josep
Fontana: «Després del 1961, els Estats Units van optar per establir aliances
per-manents amb els militars llatinoamericans, als quals proporcionava armes i
suport. Els van organitzar cursos a les escoles militars del nord, i sobretot a
la coneguda com School of the Americas» [El segle de la revolució. Editorial
Crítica, 2017]. Fontana refereix com a partir d'aquest moment es creen «grups
paramilitars de contra-insurgència que podien actuar sense cap limitació
formal»; per fer front a l'amenaça que l'esquerra arribés al poder polític
«calien dictadures militars que comptessin amb un ampli suport econòmic dels
Estats Units». Així doncs, el context de
Medellín 68 és tota una seqüència de
dictadures militars (Brasil, 1964 a 1985; Bolívia, 1964 a 1982; Xile,
l'Argentina...) que dessagnen el Con Sud i que obliguen l'Església a
posicionar-se i també a enfrontar-s'hi. La Teologia de l'alliberament, una
conseqüència de Medellín, és vista amb gran recel per part de l'administració nord-americana
fins al punt de recomanar esforços per obstaculitzar-ne el creixement, com es
pot observar als Documents de Santa Fe, redactats per la CIA entre el 1980 i el
1986: «La Teologia de l'alliberament és una doctrina política disfressada de
creença religiosa amb un significat contrari a la lliure empresa i contrari al
papa, per afeblir la independència de la societat del control estatista». Amb
tot, aquesta situació d'empobriment i violència, persisteix passats 50 anys de
Medellín: «Si bé el món està desenvolupat en molts aspectes, la pobresa ens
envolta i augmenta la divisió davant de la concentració del capital.
Igualment, hi ha una situació de manca de pau, amb gent tan esperpèntica com
Trump i altres governants», sosté Villar, que defensa, per tant, la vigència
dels postulats de Medellín. A això s'afegeix la defensa de la mare Terra
agredida i el reconeixement dels pobles indígenes discriminats: «Continuem
tenint pràcticament els mateixos problemes d'arrel que a Medellín 68, als quals
no hem pogut donar solució», conclou.
No hay comentarios:
Publicar un comentario